KLM mengt zich nu ook in het verzet van luchtvaartmaatschappijen tegen uitbreidingsplannen voor de luchthaven Lelystad.

Luchtvaartmaatschappijen zitten totaal niet te wachten op uitbreiding van Lelystad Airport. Die luchthaven zal ,,nog zeker 20 jaar geen winst maken en Schiphol draait op voor de verliezen”. Dat zegt KLM-topman Camiel Eurlings dinsdag in De Telegraaf.

Het kabinet wil dat Lelystad de tweede luchthaven van het land wordt. Op die manier wordt de groei van Schiphol beperkt. Het is de bedoeling dat vanaf 2018 budget- en vakantievluchten op Lelystad Airport vertrekken en er landen.

,,Die start is te vroeg”, zegt Eurlings. ,,Een overloop van Schiphol is nog jarenlang onnodig, omdat de groeicijfers naar beneden zijn bijgesteld en vliegtuigen groter en stiller zijn geworden.”

Vakantievluchten vanaf Lelystad?

Lelystad Airport mag komende jaren flink uitbreiden, maar het is nog maar de vraag of er straks veel vakantievluchten zullen vertrekken vanaf de luchthaven in Flevoland.

Volgens Corendon-directeur Atilay Uslu is Lelystad vooral interessant voor luchtvaartmaatschappijen als Norwegian, Ryanair en easyJet, die goedkope lijndiensten aanbieden. Voor chartervluchten als die van Corendon lijkt Lelystad minder geschikt omdat er niet 's nachts op gevlogen mag worden.

,,Vakantiegangers willen graag vroeg op de dag vertrekken, zodat zij daarna ook nog wat aan hun eerste vakantiedag hebben. Als je pas om 10 uur de lucht in gaat, dan ben je veel tijd kwijt op je bestemming'', stelt Uslu.

Hij vergelijkt Lelystad Airport met de luchthaven van Eindhoven. ,,Slechts 10 procent van de vluchten vanaf Eindhoven zijn vakantievluchten.''

Er is al langer kritiek op de uitbreidingsplannen van de luchthaven van Lelystad. Het kabinet stemde vrijdag niettemin in met voorstellen om het vliegveld vanaf 2018 in stappen uit te bouwen. Het is de bedoeling dat Lelystad de nationale luchthaven Schiphol gaat ontlasten door veel vakantievluchten over te nemen.

Corendon moet nog onderzoeken of de maatschappij ook vanaf Lelystad gaat vliegen. Volgens Uslu heeft Lelystad Airport ook positieve punten, bijvoorbeeld de geplande parkeergelegenheid. ,,Het duurt nog een aantal jaar voor het zover is. Dan zullen we een commerciële afweging maken.''

Arke blijft liever op Schiphol

Concurrent Arke laat alvast weten zijn uiterste best te gaan doen om zoveel mogelijk op Schiphol te blijven. Een woordvoerster benadrukt dat de grotere vliegtuigen van Arke helemaal niet kunnen landen op Lelystad.

Vliegen vanaf Lelystad betekent bovendien extra kosten, omdat daar dan een extra afdeling moet worden opgezet om het vliegverkeer te regelen, aldus de zegsvrouw.

Transavia wil nog niet zeggen of de maatschappij Lelystad als uitvalbasis wil nemen. Een woordvoerster zegt dat Transavia de mogelijkheid ,,zeker gaat bekijken.'' Daarvoor moet Lelystad Airport volgens haar wel aantrekkelijk gemaakt worden om naartoe te gaan en de infrastructuur moet op orde zijn.

lees ook

 Greenpeace-directeur niet langer met vliegtuig naar zijn werk

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl